9,2
2.186 beoordelingen
Terug naar overzicht
Toyota-bZ4X-exterieur-driekwart-links-voor-rijdend-hero-dlrsts.jpg

Eerste media-indrukken Toyota bZ4X

Vier media maken alvast exclusief kennis

Vanaf volgende maand is de Toyota bZ4X te bestellen. In Barcelona konden het AD, de ANWB, AutoWeek en Autovisie op pad met een preproductiemodel van de bZ4X. Hoe is de eerste kennismaking gegaan? Hier lees je de hoogtepunten uit de testverslagen.

“Technologisch hoogstandje”

Het Algemeen Dagblad is onder de indruk: “Zodra je met de bZ4X op pad gaat, merk je hoezeer hij een technologisch hoogstandje is. Hij heeft een goede wegligging, een laag zwaartepunt en een aangenaam directe en lichte besturing. Het onderstel biedt genoeg comfort en overhellen doet zich nauwelijks voor.” Daarnaast valt ook de ruimte in de smaak. “Die extra grote wielbasis leidt tot een bijzonder ruim interieur, wat vooral achterin opvalt. De vloer is mooi vlak en zowel voor je benen als je hoofd is genoeg ruimte. De bagageruimte van 452 liter maakt deze Toyota tot de ideale gezinsauto.”

Toyota-bZ4X-exterieur-driekwart-links-voor-rijdend-555-A1.jpg
Toyota-bZ4X-exterieur-driekwart-links-voor-rijdend-1140-A1.jpg
Toyota-bZ4X-exterieur-driekwart-links-voor-rijdend-555-A2.jpg
“Haarscherpe besturing”

De ANWB zoekt uit wat de bZ4X onderscheidt van zijn belangrijkste concurrenten. “Aan de ene kant is er de garantietermijn van liefst 10 jaar die Toyota op nieuwe modellen verstrekt. Maar het belangrijkste onderscheid komt op conto van het speciale onderstel. Hedendaagse Toyota’s staan bekend om het rijplezier en de bZ4x vormt daarop geen uitzondering! In de geteste configuratie levert de Toyota 218 pk en 336 Nm koppel. Indrukwekkender dan de stevige acceleratie is de haarscherpe besturing, waarmee de bZ4X zich lichtvoetiger toont dan de meeste concurrenten. Zulke vermakelijke rijeigenschappen zorgen pas werkelijk voor een glimlach.”

Blijf op de hoogte
Toyota-bZ4X-exterieur-driekwart-links-voor-rijdend-1140-A2.jpg
“Laag zwaartepunt en optimale gewichtsverdeling”

Rijden in de bZ4X bevalt AutoWeek goed: “We draaien de selector in D en gaan op weg. Ook deze Toyota maakt gebruik van het vrij jonge TNGA-platform, in dit geval aangepast voor de elektrische varianten. Dat is goed nieuws, want het levert een goed sturende auto op. Zoals elke EV profiteert de bZ4X van een laag zwaartepunt en optimale gewichtsverdeling.” De 2,85 meter lange wielbasis van de bZ4X krijgt ook waardering. Niet alleen is die goed voor het rijcomfort, ook de achterpassagiers profiteren. “Op de achterbank heb je zeeën van ruimte, vooral voor de benen.”

Toyota-bZ4X-exterieur-driekwart-links-voor-rijdend-555-A3.jpg
Toyota-bZ4X-exterieur-driekwart-links-voor-rijdend-1140-A3.jpg
Toyota-bZ4X-exterieur-driekwart-links-voor-rijdend-555-A4.jpg
“Meer interieurruimte en goede wegligging”

Ook Autovisie maakte kennis met de bZ4X. “Het voordeel van een EV is natuurlijk dat je veel minder plek nodig hebt voor de motoren, waardoor je de assen verder naar de buitenkant van de auto kunt drukken en meer interieurruimte kunt genereren. Dat zie je hier ook. Dit is een zeer ruime vijfzits SUV. Je voelt dat je in een heel stijve auto rijdt. Gebouwd om zijn accupakket, dat in een soort brace hangt. Sinds een paar jaar zijn Toyota’s echt leuk gaan rijden, met een goede wegligging. Dat is hier ook in herkenbaar.”

Blijf op de hoogte Meer over de bZ4X